Svalbard – en arktisk ørken – del 1

Svalbard! Hadde du spurt meg for noen år siden, var neppe Svalbard en av plassene jeg hadde sett for meg selv å reise til – men sannelig kan mye endre seg iløpet av kort tid.

I takt med den sterkt voksende gleden ved å oppsøke og nyte naturen – så kom også en unik mulighet til å oppleve Svalbard på nært hold – og da var det egentlig bare å gripe sjansen ? Hvor ofte får man mulighet til å oppleve et så avsidesliggende sted som Svalbard – og attpåtil førsteklasses oppvartning og guiding samtidig ?

Planen var å reise oppover iløpet av September måned, men av forskjellige grunner – så ble det utsatt – men til slutt så ble det duket og klart for reise siste uken i Oktober – og ja – noe som viste seg å også være første skikkelige uken med – hva man kaller «Tussmørke». Det viste seg da at vi faktisk ikke ville få noe ordinært sollys under vårt opphold på Svalbard – men hva gjør vel det når vi har den «Blå timen» ?

Den blå timen kommer av det franske uttrykket l’heure bleue, som viser til perioden med tussmørke hver morgen og kveld når det verken er fullt dagslys eller helt mørkt, og himmelen har en annen blåfarge enn om dagen. Fenomenet skyldes Rayleigh-spredningen av sollyset.

Vi hadde flere ting vi ønsket å oppleve under oppholdet på Svalbard – det være seg den blå timen, se isbjørn, fjellturer, nordlyset, vandring på Longyearbreen – så fikk tiden vise hvor mange av disse vi fikk oppleve iløpet av oppholdet…

Selve reisen nordover viste seg å bli litt kronglete, men vi kom oss heldigvis oppover… Fått servert mang en historie om folk som har kommet helt frem til Svalbard med fly (Norwegian / SAS) – bare for å måtte returnere til Oslo igjen for å overnatte – da de ikke fikk til å lande under forholdene på Svalbard. Godt at vi slapp det 🙂 Er tross alt ca. 4 timer med flytur fra Oslo til Svalbard…

Vi slapp heldigvis det – og fikk lande under nær perfekte forhold… og den litt uvanlige nedbremsingen man gjør på Svalbard – for å avdekke nødvendig bremselengde, etc…
Litt som ABS-bremsing på vanlige kjøretøy.

Fortsettelse følger…

Legg igjen en kommentar